Hacamat Nedir?
22-09-2017

Dr Pervin АY

Hacamat, (bilimsel adı ‘’ıslak kupa terapisi) cilt yüzeyine insizyonlar uygulayarak ve kupa kullanarak negatif basıncın önceden yaratılması yoluyla kılcal damarlardan kan akıtma tekniğidir. Hacamat uygulamasıyla hastanın vücudundaki belirli alanlar etki altında kalır. İşlemin sonucunda kupanın altındaki alana az miktarda kan akıtılır.

İlk hacamat uygulamasını kimin ve tam olarak ne zaman başlattığı bilinmemektedir. İlk belgesel kayıtlar M.Ö. 1700 yıllarına aittir. Bunlar, Babil kralı Hammurabi tarafından kaydedilmiştir. Tıbbın babası Hipokrat'ın, ıslak (insizyonlu) ve kuru (kesi yapmadan) hacamat uyguladığı bilinmektedir. Kan akıtmanın bir çeşidi biri olan vene ponksiyon (kan akıtma amacıyla damarın delinmesi) Avrupa'da yaygın bir şekilde kullanılmıştır.

Rusya'da hacamat, geçen yüzyılın 30'lu yıllarına kadar uygulanmıştır. Gazeteci Vladimir Gilyarovsky, "Moskova ve Muskovalılar" adlı eserinde bu konuyu yazmıştır.

Bununla birlikte, yanlış teknik, sağlıksız koşullar ve aşırı uygulamalar, hacamata olan itibarı büyük ölçüde tahrip etmiş ve etkinliği sorgulanmaya başlanmıştır.

İslam dünyasında hacamata özel önem verilmiştir. Hacamat, Mîrac’daki olaylar sırasında Hazreti Muhammed’e (sallallahu aleyhi ve sellem) , hacamatı bir tedavi metodu olarak seçmesi konusunda tavsiye edilmesinden sonra uygulanmaya başlanmıştır. Orijinaldeki hadiste şöyle denmiştir:

Miraç gecesinde meleklerden hangi bir topluluğa uğradıysam, bana şöyle tavsiye ediyorlardı: “Yâ Muhammed! Size, tedavi maksadıyla kan aldırmanızı tavsiye ederiz. Ümmetine de kan aldırmalarını tavsiye ediniz!” (Ahmad 1/354, Tirmizî 2053 İbni Mace 3477) .

Burada iki şeyi not etmek isterim:

• Gramerde bir durumun tekrarı, bu durumun önemini belirten husustur.
  • O zamanlarda, hastalıkların tedavisinde, hirudoterapi (tıbbi sülüklere kan emdirme)  ve akupunktur uygulanmaktaymış ancak vahiy, hacamat için gelmiştir.

Türkiye'de Sağlık Bakanlığının 2013 yılında “Alternatif ve Tamamlayıcı Tıp” kanununu kabul ettiğini, bu kanunun 15 tedavi türünü içerdiğini, bunların arasında, Kupa Terapinin ( Hacamat) özel bir yer tuttuğunu eklemek gerekir.

Aşağıda, hacamatın etkinliğinin; kanıta dayalı tıp yöntemleriyle teyit edildiği hastalıkların listesi bulunmaktadır.

• Zona (Herpes Zoster)

• Akne vulgaris

• Yüz felci

• Servikal spondiloz

• Romatoid artrit

• Karpal tünel sendromu

• Gut artriti

• Fibromiyalji

• Sırtta spesifik olmayan ağrı

• Trigeminal sinir nevraljisi

• Migren

• Atopik Dermatit

Muhtemelen, hacamatın, bilimin henüz bilmediği diğer geleneksel  tedavi yöntemlere göre bir takım avantajları vardır. Bununla birlikte, hacamat kolay bir prosedür değildir. Bağımsız olarak yapılması önerilmez. Hacamat noktalarını ve hacamatı uygulama sürecini iyi bilen bir uzman doktoru bulmak önemlidir.

Site malzemelerinin kopyalanmasına, sadece kaynağa atıfta bulunma şartı ile izin verilir.